Elektrische auto in de winter . Laadsnelheid bij koud weer ?
De invloed van koud weer op elektrische voertuigen
Elektrische auto’s worden steeds populairder, maar hoe presteren ze eigenlijk in koude omstandigheden? In dit artikel onderzoeken we de effecten van lage temperaturen op de prestaties van elektrische voertuigen, met name op het gebied van opladen en actieradius.
Laadsnelheid bij vrieskou
Wanneer de temperatuur onder het vriespunt daalt, laden elektrische auto’s aanzienlijk anders op. De door fabrikanten opgegeven laadtijden zijn in de winter beduidend langer. Uit diverse tests is gebleken dat de laadprestaties van populaire modellen zoals de Renault Zoe, Tesla Model Y, VW e-Up en VW ID.3 significant afnemen bij koude temperaturen. Laten we bijvoorbeeld kijken naar de
VW ID.3:
- Bij een aangename 23°C laadt deze met 125 kW
- Bij -7°C begint het laden met minder dan 50 kW
De Tesla Model Y presteert iets beter, maar heeft een andere aanpak:
- De accu wordt eerst ongeveer 18 minuten voorverwarmd
- Hierdoor staan Tesla-rijders 56 minuten bij het laadstation in plaats van 33 minuten
- Dit resulteert in een 70% langere laadtijd
VW ID.3 bestuurders hebben daarentegen ‘slechts’ 50% meer tijd nodig om op te laden.
Waarom presteren accu’s minder goed in de kou?
De accu van een elektrische auto functioneert optimaal bij een gematigde temperatuur. Als de batterijcellen te koud zijn, verlaagt het accubeheersysteem het laadvermogen om schade te voorkomen. Dit heeft enkele belangrijke gevolgen:
- De cellen kunnen beschadigd raken als er geen aanpassingen worden gedaan
- De batterij kan energiecapaciteit verliezen
- De gegarandeerde levensduur van de accu kan afnemen
Fabrikanten zijn vaak terughoudend met informatie hierover. Ze vermelden doorgaans alleen het maximale laadvermogen en de verwachte laadtijd om een grotendeels lege accu tot 80% te vullen. In de praktijk worden deze waarden alleen bereikt onder ideale omstandigheden, dus niet bij vrieskou.
Opladen bij lage temperaturen
Als het koud is en je moet je elektrische auto opladen, heb je natuurlijk geen andere keuze. Het is echter belangrijk om rekening te houden met de volgende punten:
- Het is niet optimaal voor de batterij
- Het laden gaat waarschijnlijk langzamer dan je gewend bent
- Je kunt minder ver rijden met een volle accu
Gelukkig zijn autofabrikanten zich bewust van deze uitdagingen en werken ze aan oplossingen. Steeds meer elektrische auto’s zijn uitgerust met een automatische verwarmingsfunctie om de accu voor te verwarmen voordat er wordt opgeladen. De Tesla Model Y bijvoorbeeld, verwarmt zijn batterij voor op basis van een geplande route. Deze batterijverwarming is vaak gekoppeld aan het navigatiesysteem van het voertuig. Dit betekent dat de voorverwarming alleen wordt geactiveerd als een geschikt laadstation als bestemming is ingevoerd. Als het gewenste laadstation niet in het navigatiesysteem staat, als er via een smartphone wordt genavigeerd, of als er geen bestemming is ingevoerd, blijft de batterijverwarming inactief en duurt het opladen merkbaar langer.
Innovatieve aanpak van Chinese fabrikanten
Chinese elektrische automerken zoals MG en Nio hanteren een andere benadering: bij hun modellen kan de batterij met één druk op de knop worden verwarmd. Dit geeft de bestuurder meer controle, aangezien die zelf het beste weet wanneer er opgeladen moet worden. Voor deze handmatige verwarmingsfunctie zou het nog handiger zijn als er een tijdsindicatie werd gegeven tot het moment waarop de batterij klaar is voor het volledige snellaadvermogen.
Vergelijking laadtijden bij verschillende temperaturen
Om de impact van temperatuur op laadtijden te visualiseren, hebben we de volgende tabel samengesteld:
Model | Laadtijd bij 23°C | Laadtijd bij -7°C | Toename laadtijd |
---|---|---|---|
VW ID.3 | 30 minuten | 45 minuten | 50% |
Tesla Model Y | 33 minuten | 56 minuten | 70% |
Renault Zoe | 35 minuten | 55 minuten | 57% |
VW e-Up | 40 minuten | 65 minuten | 63% |
Voor- en nadelen van elektrisch rijden in de winter
Voordelen:
- Geen koude start problemen zoals bij verbrandingsmotoren
- Snelle interieurverwarming dankzij elektrische kachel
- Minder bewegende onderdelen die gevoelig zijn voor kou
- Mogelijkheid tot voorverwarmen van de auto via app
Nadelen:
- Verminderde actieradius door koudere batterij
- Langere laadtijden bij lage temperaturen
- Meer energieverbruik door gebruik van verwarming
- Potentieel snellere slijtage van de batterij bij frequent opladen in de kou
Conclusie
Hoewel elektrische auto’s in de winter enkele uitdagingen kennen, vooral op het gebied van opladen en actieradius, worden er continu verbeteringen doorgevoerd. Fabrikanten investeren in betere batterijmanagementsystemen en verwarmingstechnologieën om de prestaties bij lage temperaturen te optimaliseren. Voor meer informatie over elektrisch rijden in verschillende weersomstandigheden, kunt u terecht op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Als u overweegt een elektrische auto aan te schaffen, is het raadzaam om de ANWB Elektrisch Rijden Pagina te raadplegen voor actuele informatie en vergelijkingen.
Post Comment